11 dec 2011

DE KERSTMARKT VAN KEULEN

Gisteren ben ik de kerstsfeer in Keulen (Duitsland) gaan opzoeken. Ik hou van Kerstmis, en alles wat daarbij hoort. Het geeft me zo'n hartverwarmend gevoel. Misschien lijkt het saai, maar dat is het helemaal niet volgens mij. Je kan een lekkere Glühwein combineren met een fijne gezellige wandeling over de kerstmarkt. En daarnaast zijn er ook heel wat winkels in de nabije beurt. Wie moet er tenslotte geen kerst shopping doen?




Voor diegenen die net als mij houden van gezelligheid en kerstmarkten afstruinen, leek het mij leuk om mijn ervaringen met verschillende kerstmarkten met jullie te delen. Keulen (Köln) is gelegen op ongeveer een 85 à 90 kilometer van zowel de Belgische als Nederlandse grens. In het stadscentrum zijn op verschillende locaties, om precies te zijn zeven locaties, kerstmarkten gelegen. Elk met hun eigenheid. Maar op elke kerstmarkt vind je een ruim aanbod aan lekkere (typische Duitse gerechten) en diverse kraampjes die Glühwein en aanverwanten verkopen.

Maar uiteraard zijn er ook talloze winkels die je in België niet hebt. Om dan maar even de link te maken met onze hoofd interesse beauty. Heb je in Duitsland de Douglas (vergelijkbaar met Ici Paris XL) die diverse merken hebben o.a. MAC, Benefit, NYX en Bobbi Brown verkopen. Maar niet alleen dat ook de klassieke merken zoals YSL, Dior, Guerlain ,... . Je hebt maar liefst twee grote Douglas stores (twee verdiepingen en eentje zelfs met Benefit brow bar) en één kleintje.


Douglas @Hauptbahnhof
Ook drogisterij DM is de moeite waard om even te gaan kijken. DM is ongeveer iets wat wij kennen als het Kruidvat, maar ik zou durven zeggen nog een tikkeltje uitgebreider en goedkoper. Sommige producten zijn belachelijk goedkoop. Dat het bijna zonde is om te laten liggen. Zo verkopen ze daar Manhattan en P2 nog. Ooit, lang lang geleden waren deze twee merken ook nog bij ons te koop. En Balea is een goedkoop verzorgingsmerk, maar wel met interessante producten.

Verder vond ik de kledingwinkel Orsay de place to be als je het mij vraagt. Betaalbare, mooie mode. Ik stapte er binnen en was vanaf het eerste moment verkocht aan alle kledingstukken die ik vast nam. De meeste kledingstukken kosten minder dan 50 euro en zien er stijlvol uit. Ik shopte alvast daar mijn New Years Eve outfit, en nog een blazer in een trendy okergele kleur.

Kortom voor mij was Keulen meer dan de moeite waard om te bezoeken. De kerstmarkten zijn vooral gezellig en leuk. Bovendien verkopen ze ook op de kerstmarkt zelf wel leuke dingen, niet enkel prullaria. Daarnaast was het eten en drinken betaalbaar en kreeg ik niet het idee dat de prijzen overroepen waren. Eén dag kan wel aan de korte kant zijn. Maar is volgens mij een aanrader als je graag een uitstapje maakt naar een kerstmarkt.

Volgende week is Essen in Duitsland aan de beurt. Ditmaal ga ik proberen eigen foto's te voorzien. Als ik niet weer mijn fototoestel thuis vergeet.

PS vergeet zeker ook niet als je eens in Duitsland bent, een bezoekje te brengen aan Mc Café. Een onderdeel van de Mac Donalds maar vergelijkbaar met Starbucks, alleen betaal je veel minder.



Wie vindt het nog leuk om een kerstmarkt te bezoeken?



14 opmerkingen:

  1. Oooh leuk ! Ik zou heel graag gaan maar helaas moet ik vanaf nu studeren dus het zit er niet meer in. Volgend jaar ga ik zeker eens gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ziet er super gezellig uit, en een heerlijke koffie :D Spijtig dat het zo ver is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er super gezellig uit! Hopelijk kan ik volgend jaar gaan. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er plezant uit! Ik ben dit jaar meer in de kerstsfeer dan anders, zou wel zin hebben in een kerstmarkt :) En shoppen is ook altijd fijn, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ahja ben ook al vaak in Keulen en Aken geweest, de kerstmarkten zijn echt super groot en gezellig. Maar Steffi, ik weet niet of je winterbanden hebt, want anders is het 's winters wel riskant om naar Duitsland te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. sweet memories....
    vorig jaar ben ik met mijn ex-vriend in Keulen geweest op de Kerstmarkt. Zo gezellig. Het rook overal zo lekker, het was zo mooi verlicht.
    En we hebben er toen inderdaad ook heerlijk gewinkeld. Ik heb daar echt geweldige grijze enkellaarsjes gescoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn zusje is er onlangs nog geweest met school, ze was erg onder de indruk! En ik wist niet dat ze een MAC hadden daar. Handig, Keulen ligt namelijk redelijk dichtbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ina, geen paniek. Ik heb inderdaad winterbanden op mijn auto liggen. Maar we waren met een busmaatschappij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kerstmarkten zijn zo gezellig ! Hopelijk kan ik dit jaar ook nog eens gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sandy Van den Bleeken16 december 2011 om 22:50

    Ik ben vorig jaar naar de kerstmarkt in Keulen geweest. Het was daar echt zalig!

    BeantwoordenVerwijderen